Škandál Britskej pošty bol incident, ktorý sa odohral v rokoch 1999 až 2015 v Spojenom království Veľkej Británie. Viac než 900 nevinných poštových majstrov bolo na základe chybných údajov účtovného softwaru Horizont vyvinutého spoločnosťou Fujitsu osúdeno za krádeže, podvody a falošné účtovníctvo. V roku 2024 označil premiér Rishi Sunak tento škandál za jeden z najväčších justičných omylov v britskej histórii.
O tomto škandále bol natočený britský 4 dielny seriál.
https://www.csfd.cz/film/1466778-pan-bates-versus-britska-posta/prehled/
Medzi rokmi 1999 až 2015 podala Britská pošta a štatutárne orgány Spojeného kráľovstva vrátane Kráľovskej prokuratúry (CPS), Štátneho zastupiteľstva pre Severné Írsko (PPSNI) a Kráľovského súdu a štátneho zástupcu v trestných veciach (Crown Office and Procurator Fiscal Service, COPFS) stovky trestných stíhání na vedúcich pošty, keď účetný systém oznámil, že na ich poštách chýbajú peniaze. Celkovo bolo v rokoch 1999 až 2015 stíháno viac než 900 vedúcich pošt, z nich 236 šlo do väzenia. Samotná pošta stíhala 700 ľudí.
Hoci mnoho vedúcich pošt hlásilo problémy s novým softwarom a vývojarská firma Fujistsu si bola vedomá, že Horizon obsahuje softwarové chyby už v roku 1999, pošta trvala na tom, že Horizon je robustný a počas trestných a občanskoprávných sporov znalosť chýb neuviedla.
V roku 2009 uviedol príbeh o problémoch s Horizono počítačový magazín Computer Weekly a bývalý vedúci pošty Alan Bates spolu s niekoľkými ďalšími osobami založil spolok Justice for Subpostmasters Aliance (JFSA). V roku 2012 po nátlaku aktivistov a členov parlamentu, zadala pošta forenzným účtovníkom z firmy Second Sight úlohu previesť vyšetrovanie softwaru Horizon. V októbri 2013 previedla firma Detica podrobnú analýzu systému pošty. Informovala poštu, že ich systémy „nie sú vhodné pre daný účel v modernom maloobchodnom a finančnom prostredí“.
V roku 2014 auditori spoločnosti Deloitte zistili a podrobne popísali, ako by spoločnosť Fujitsu mohla na diaľku meniť účty pobočiek. Vo februári 2016 zahájili ďalší prieskum s úmyslom pozrieť sa na transakcie systému Horizn od jeho spustenia v roku 1999. Ale pošta ich prácu o štyri mesiace neskor zastavila na základě právneho poradenstva.
Následky.
Súdne prípady, odsúdenie za trestné činy, uväznenie, ztráta živobytia a domovov, dlhy a bankroty viedly u obvinených zamestnancov pošty k stresu, nemociam, rozpadu rodín a najmenej štyrom sebevraždám. V máji 2024 schválil parlament Spojeného kráľovstva zákon, ktorý ruší odsúdenie vedúcich pošty v Anglicku, Walesu a Severnom Írsku. V rovnaký mesiac prijalo podobný zákon Škotsko.
Medializácia
V januári 2024 odvysielala ITV televízne dráma Mr Bates vs The Post Office (Pan Bates versus Britská pošta), vďaka ktorému sa škandál dostal do mediálneho popredia a verejného povedomia.
Informácie som čerpala z českej wikipedie. Česká wikipedie použila preklad textu z článku British Post Office Skandal na anglickej wikipedii.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Skand%C3%A1l_Britsk%C3%A9_po%C5%A1ty
Neskor boli uverejnené ďalšie články v českých médiach. Tu je jeden z nich:
Tragický účet obřího omylu. V Británii se zabilo nejméně 13 pracovníků pošty
Autor: iDNES.cz, ČTK
9. července 2025 9:46
Citujem z článku:
Nejméně 13 zaměstnanců britské pošty spáchalo sebevraždu v důsledku neoprávněného stíhání způsobeného chybným počítačovým systémem, vyplývá ze zveřejněné zprávy vlády. Dalších 59 lidí ukončení svého života zvažovalo. Za trestné činy bylo neprávem stíháno nebo odsouzeno téměř 1000 lidí. Jde o jeden z největších justičních omylů v britské historii.
Zhruba od roku 1999 až do roku 2015 byly stovky zaměstnanců poštovního úřadu mylně usvědčeny z krádeže, podvodu a podvodného účetnictví na základě důkazů z vadného informačního systému. Někteří putovali do vězení nebo byli nuceni vyhlásit bankrot. Ostatní přišli o střechu nad hlavou, trpěli zdravotními problémy či rozpadem vztahů a sociálním vyloučením.
Soudce ve výslužbě Wyn Williams, který předsedá veřejnému vyšetřování skandálu, v dnes zveřejněné zprávě uvedl, že podle rodin 13 lidí spáchalo sebevraždu v důsledku chybného účetního systému pošty, který „vykazoval iluzorní schodek na účtech poboček“.
O problémech na poště, kterou vlastní stát, ale funguje jako soukromý podnik, se údajně vědělo několik let. Plný rozsah nespravedlnosti ale nebyl znám až do loňska, kdy televizní dokument dostal aféru do titulků médií a odstartoval podporu obětem omylu.
Viníkem byl software Horizon vyrobený japonskou firmou Fujitsu, který pošta zavedla před 25 lety, aby automatizovala evidenci tržeb. Když software vykazoval falešné účetní schodky, obvinila pošta vedoucí poboček z nepoctivosti a přikázala jim peníze vrátit.
Celkově bylo na základě důkazů pocházejících z nesprávných údajů stíháno či odsouzeno kolem tisíce lidí. Vláda poté předložila zákon, který má verdikty zvrátit a oběti nespravedlnosti odškodnit.
Williams uvedl, že někteří vedoucí pracovníci pošty věděli nebo měli vědět, že systém je chybný. Pošta se však držela myšlenky, že jeho údaje jsou vždy přesné, řekl.
Jo Hamiltonová, bývalá manažerka pošty a šéfka kampaně na pomoc obětem řekla, že zpráva „ukazuje plný rozsah hrůzy, do které nás uvrhli“.
Šéf pošty Nigel Railton v prohlášení slíbil, že zajistí odškodnění všech obětí. „Poštovní úřad nenaslouchal pošťákům a jako organizace jsme je zklamali. Oni a jejich rodiny roky trpěli,“ přiznal. „Trvalo příliš dlouho, než očistili svá jména či se dočkali odškodnění,“ dodal.
Jde o první zprávu z vyšetřování, které zahájila britská vláda. Později se očekává další, která se již bude zabývat tím, kdo tragédii zavinil.
Koniec citácie z článku.
Pridávám niektoré názory z diskusie k článku (v češtine).
Už se to tu probíralo před časem, během jiné fáze řešení téhle ostudy, tak jen stručně – Post Office má ze zákona pravomoc státního žalobce, takže prostě nic neřešili: máš manko, zaplať nebo exekuce a kriminál.
Když to začalo být _mírně_ podezřelé, protože případy se množily, tak nastoupila taktika „zatloukat, zatloukat“.
Stránka Wiki pro tento případ bohužel neexistuje v češtině, ale můžete si to případně strojově přeložit:
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Post_Office_scandal
Seriál Pan Bates a britská pošta (Mr Bates vs The Post Office) k tomu přidal emoce, lidské příběhy a pomohl celou věc dostat na světlo veřejnosti. I díky němu se ve Velké Británii vůbec začalo veřejně mluvit o revizi kauz, odškodnění a rezignacích. Jenže škody už byly napáchány. Lidé byli uvrženi do hanby a dluhů, a někteří to psychicky nevydrželi – jako paní zmiňovaná v článku, která po falešném obvinění spáchala sebevraždu. Tohle už žádná výplata a omluva zpětně nespraví.
Co z toho plyne? Že i v zemi s údajně nejlepší tradicí právního státu a odpovědnosti se může stát masivní křivda — když se lidé přestanou ptát, když se instituce kryjí navzájem, a když se omyly zametají pod koberec místo přiznání a nápravy.
Dorazilo mne když Post Office požádala o státní pomoc, prý by zkrachovala kdyby měla oběti odškodnit. Management mezitím pobíral odměny za úspěšné řízení licitací … k neuvěření.
V Británii moc neznají obnovu řízení–je velký problém obnovit již skončené řízení ať již ve prospěch nebo neprospěch odsouzeného.
Jinde v Evropě je obnova řízení sice mimořádný opravný prostředek a využívá se v mimořádných situacích, ale furt je to snadnější než v Británii.
Tak už odsouzeno 1000 a 13 sebevražd.
Cca před dvěma lety o tom psal Kechlibar tehdy ještě neměl zcela přesné informace a uváděl toto:
Odsouzených nakonec bylo dobrých 700 a další tisíce lidí přišly o pozici poštmistra proto, že systém indikoval „menší“ problémy, nedosahující úrovně trestného činu. Se skandálem jsou spojeny nejméně čtyři sebevraždy mezi obviněnými a ve vězení skončila i těhotná žena. Třiatřicet obviněných zemřelo. Část těchto úmrtí byla nepochybně přirozená, ale je možné, že dalším prostě pomohl do hrobu vzniklý stres. Není legrace být na malém městečku osočen ze systematického okrádání pobočky, kterou jste léta vedli. Pošťák je svým způsobem „veřejný činitel“, i když nikoliv de iure; všichni jej aspoň od vidění znají a skoro každý mu někdy dal do ruky důvěrnou zásilku. Když pak musíte nést cejch zločince, je to šílenství.
Ta skutečně šokující věc pro mě není to, že pošta měla něco blbě a někoho žalovala.
Šokuje mě to, že soudy nechtěly vidět zdrojová účetní data, ze kterých by bylo jasné, co, kdy a jak ukradli. Prostě se věřilo numeru z kompjůteru
Ono na to přišla i pošta, když dělala roční závěrku a zjistila, že příjmy jsou větší než ty které měly být– dostala to co pošťák správně zaúčtoval + dostala to co pošťák doplácel za chybný software.
Problém je že to dělali jednou za rok a ještě centrálně.
Tak abychom si pamatovali, že sebevraždy pri trestním stíhání nejsou přiznání viny.
Je to tlak který každý nesnese a společnost vám nevěří.
Tady šlo jen o podezreni z profesniho selhani v bankovním styku a teď si predstavte trestni stihaní u podezreni zneuzití ditěte, stačí vymastěné hlavy z gender studios co vidi falus ktery je utiskuje v kazdém sloupu a pak staci prasatko s ocaskem.
Doporucuji film s Mikkelsenem – HON. Presne…
Víceméně najednou začne krást 1000 pošťáků a nikomu to nepřijde divné
Ja stejne nerozumim tomu, na zaklade ceho je teda soudili a odsoudili. Jestli ten system spatne zauctoval nejake operace, tak porad to nedokazuje, ze ti pracovnici se nejak obohatili. Musel by byt vysledovany nejaky podezrely tok penez nekam ven. Fakt mi neni jasne, jak je mohli odsoudit, kdyz nic neukradli. Na to preci nemuzou byt zadne dukazy.
Firma není povinna někoho zaměstnávat, když v něj nemá důvěru. V rámci místních zákonů se ho prostě zbaví. Spousta lidí nevidí smysl se soudit se zaměstnavatelem. Firma dodá výpisy ze systému, kde je vidět, že chybí peníze. Soud to bere jako důkaz a pokud se souzený nijak zvlášt nebrání, tak je to prostě uznané. To „nijak zvlášť“ znamená, že si nenajme soukromého právníka s účetním specialistou se znalostí britské pošty. Prostě protože je to moc drahé.
Kompletní účetnictví tak velké organizace je tak komplexní, že není prakticky v lidských silách vše dopočítat do poslední libry, aby to co chybí na jednom konci přebývalo na druhém. Navíc tam budou díry, které nejsou pod kontrolou.
jako, ze se nekdo dobrovolne zadluzi, ztrati barak a ustoupi od presumce nevinny, kdyz nic neudelal jen proto, ze je to narocne?
Myslíte že vedoucí pobočky je méněcenný člověk, který se u soudu nebránil a nechápal, co pro něj znamená blížící se rozsudek? Oni se bránili jak mohli. Evidentně marně.
Koniec citácie z diskusie.
Len ma zaráža, ako je možné, že mnohí si myslia, že justícia kdekoľvek na svete je nezávislá a štátne inštitúcie majú vždy pravdu.
Ja mám skúsenosť, že sa kryjú navzájom. I na Slovensku, i v ČR. A ako ukazuje tento seriál, tak v Británii tiež spravodlivosť je složitá a nespravodlivosť sa ťažko dokazuje.
A táto kauza poukazuje na to, že ani na „západe“ nefunguje všetko tak, ako by malo: spravodlivo. Len sa divím, že britská justícia si nevyžiadala posudky, podklady od ďalších osob a nebolo sudcom divné, žeby toľko vedúcich pobočiek pošty naraz začalo kradnúť.
Pomohol im jeden poslanec, ktorý sa o to začal zaujímať a to, že sa spojili. Ale to zúfalstvo bolo strašné….
Len mi je ľúto, že mnohí ani nechcú uveriť, ako funguje česká a slovenská justícia: Ako keby si mysleli, že keď to budú ignorovať, tak sa stanú zázraky, problémy samé od seba zmiznú a spravodlivosť fungovať bude.
Ale na Slovensku, ani v ČR justícia nefunguje ináč.
https://popelka.blog.pravda.sk/2022/08/24/bela-bugar-a-rozkradnute-miliardy-z-vsz/
https://popelka.blog.pravda.sk/2022/08/10/sudcovia-prokuratori-a-ich-schopnosti/
https://popelka.blog.pravda.sk/2023/05/31/ustavni-soudci-dopis-ceskym-senatorum/
Komentáře
Okomentovat