Náplňou mojej práce bolo okrádať dodávateľov 20. 5. 2023
Článok bol uverejnený na : https://gloria.tv/post/693GCfFG2U3hAvR2Ts6XaABQk
Tu je celý text článku v povodnom znení:
Spoveď manažérky Kauflandu: Náplňou mojej práce bolo okrádať dodávateľov
20. 5. 2023
Pracovala
som v nemeckom kolektíve, pravidelne chodila do Nemecka na porady a už
nástupný plat som dostala dvojnásobne vyšší, ako mala vtedy napr. moja
mama – inžinierka s 30 ročnou praxou, pracujúca vo farmaceutickom
priemysle.
Dnes to bude opäť pravdivý príbeh zo života.
Kaufland Management SK vznikol 22.mája 2000. O mesiac neskôr som pre Kaufland začala pracovať, ako veľmi mladá manažérka.
Nemala
som žiadne skúsenosti, dokonca ani predpoklady na manažérsku prácu,
pretože školu, ktorú som absolvovala, bola diametrálne odlišná od práce,
ktorú som mala robiť. Vzali ma iba preto, že som vedela dobre po
nemecky a dobre som vyzerala. Popravde: Inak by som som to miesto nikdy
nedostala. Na bratislavskej centrále mi pridelili prácu nákupcu. Nemala
som s tou prácou dovtedy žiadne skúsenosti.
Ale, mala som tú
prácu od začiatku rada. Pracovala som v nemeckom kolektíve, pravidelne
chodila do Nemecka na porady a už nástupný plat som dostala dvojnásobne
vyšší, ako mala vtedy napr. moja mama – inžinierka s 30 ročnou praxou,
pracujúca vo farmaceutickom priemysle. Nemala som ani 25 rokov, bankové
konto sa mi, po, dovtedy skromnom živote začalo zrazu slušne plniť, za
polrok som si kúpila na leasing nové auto, po dvoch rokoch – na hypotéku
vlastný byt v širšom centre Bratislavy, na ruke som nosila Tissot-y so
šesťdesiatimi diamantmi na ciferníku za 100,000 korún. Navyše, bola som
mladá, dobre som vyzerala. Viete si asi živo predstaviť, aká som si
pripadala byť úspešná a dôležitá …
Kaufland vtedy na Slovensku
iba začínal a ja som stála pri jeho zrode. Prvý supermarket sme otvorili
v Poprade, druhý v Prešove a tretí v Trnave. Mimochodom, po niekoľkých
rokoch pôsobenia na slovenskom trhu mal Kaufland sedemdesiat veľkých
supermarketov ...
Po troch rokoch práce, som už šéfovala jednej
časti oddeleniu nákupu na centrále v Bratislave. Bola som ochotná
pracovať aj 12 hodín denne, keď to bolo treba a dokázala si vyskladať
super kolektív, ktorý po zaškolení makal pre Nemcov ako najatý.
Moji
nemeckí šéfovia boli so mnou rozhodne spokojní, lebo moje oddelenie
šlapalo, ako hodinky. Nemci si potrpeli na to, aby im oddelenia šlapali.
Ale hlavne som si dokázala vychádzať s dodávateľmi, čo už až takým
pravidlom v Kauflande zase nebolo. Kolegovia, ktorí šéfovali nákupným
oddeleniam s inými druhmi tovarov, mali často s dodávateľmi problémy.
Hlavne so slovenskými. U mňa nie. U mňa bol pokoj. Často sa ma pýtali,
ako to je možné. Moje, mimochodom, čisto ženské oddelenie riadilo
dodávky od približne dvesto rôznych dodávateľov a nikto si na mňa
nesťažoval. A obvykle ani ja, som nemala problémy s dodávateľmi.
Samozrejme, občas sa niečo stalo, ale v porovnaní s inými nákupmi, sme
boli na tom fakt dobre.
Kaufland šlapal v tom čase na plné
obrátky. Už za prvé tri roky, Nemci zarobili miliardy, vtedy ešte
slovenských korún a objemy nákupu zo dňa na deň, stále rástli. Rástli až
tak veľmi, že kolegyne, ktoré zalistovávali produkty, často nestíhali.
Mali ste niekedy otlaky na bruškách prstov z klávesnice počítača? Naše
baby v práci bežne. Po roku práce mali zalistovávačky, brušká na prstoch
rovnako tvrdé, ako kožu na hánkach. Bežne sa stávalo, že sme chodili z
práce, domov večer. A nikto si nedovolil povedať Nemcom ani mäkké f.
Mzdy, ktoré v začiatkoch Kaufland platil, boli fakt dobré.
Náplňou
mojej práce, bolo okrádať dodávateľov. Dobre čítate. Bola som to ja,
kto pre Nemcov okrádal Slovákov. Nedobrovoľne a legálne, ale to čo som
robila, bola čistá zlodejina. Nemci to volali “Kaufland Standard”.
Prebiehalo
to asi takto: Keď prišiel nový dodávateľ a chcel začať predávať v
Kauflande svoje produkty, tak som ho skásla hneď na začiatku. Každý
musel zaplatiť tzv. zalistovací poplatok vo výške 4 až 5% z hodnoty
výrobku. Ale, to nikto neriešil, lebo to bolo minimum z toho, o čo som
ho obrala ďalej. Keď prišiel výrobca šalátov a ponúkol mi napr. Parížsky
šalát, ktorý ale napr., v Tescu stál polovicu menej, tak prvé, čo som
urobila bolo, že som ho donútila, aby mi znížil cenu – rovnakú alebo
dokonca nižšiu, ako mala konkurencie. Problém bol, že ten šalát, ktorý
bol v Tescu za polovicu ceny bol vyrobený napr. v Poľsku z totálnych
“sračiek”. Samozrejme, že podľa “najlepšej receptúry s overenou
kvalitou”, ale v skutočnosti nestál ani dobré slovo. A ja som prinútila
za rovnaké ceny, predávať kvalitný šalát, aj tradičného slovenského
výrobcu, ktorý bol naozaj dobrý. Toto priatelia, bola pre niektorých
slovenských výrobcov taká rana pod pás, že sa niektorí, ledva, ledva
vytackali zo zasadačky už po prvom rokovaní… Obvykle som ich dorazila,
pár, dobre mierenými ranami – 16% percent z ich výrobkov mi museli dať
za predajný rabat, 18% z predaja štvrťročný bonus, 7%-ný ďalší rabat z
troch najpredávanejších výrobkov a ďalších 7% z tržieb mi museli dať z
dosiahnutého objemu predaja. Volali sme to obratová zľava. Inými
slovami, keď si to dodávateľ spočítal, tak zistil, že už po prvom
stretnutí ho Kaufland obral o 60% tržieb, s ktorými predtým kalkuloval.
Inými slovami, to, čo nás Nemci nútili v Kauflande robiť, bola čistá
likvidácia tradične kvalitných produktov. Bola to práve politika
obchodných reťazcov, čo na Slovensku urobilo z kvalitných výrobkov
odpad, ktorý by predtým nejedli na Slovensku ani svine. Presne na tom
zarábajú reťazce miliardy ročne – dnes už v eurách.
Jednoducho:
dodávatelia boli naše obete. Všetky sme to vedeli, ale ani jedna z nás
nepovedala nič, lebo sme nadštandardne zarábali. Problém bol, že sme
boli Slovanky …
Po troch rokoch tejto práce, sme sa prizerali,
ako to desiatky firiem zničilo. Možno ich bola za päť rokov, aj stovka,
čo to nedali.. Všetky sme cítili, že to je aj naše maslo na hlave. My
sme to samozrejme nevymysleli, mali sme to iba v náplni práce, ale to
vlastnému svedomiu nevysvetlíte. Vždy, keď niekto ďalší skrachoval, bolo
stále ťažšie sa s tým vysporiadať.
Na radu prichádzali stále
noví a noví dodávatelia a výrobcovia – oveľa “korporátnejší”, ktorí sa
tvárili oveľa chytrejšie, ako tí pred nimi a už hneď na začiatku
kalkulovali s tým, že Kaufland ich zderie z kože a ponúkali nám tovar,
ktorý bol asi vyrobený z “mletého plastu”, lebo ho obvykle nechcel – u
mňa doma, jesť ani môj Yorkshirský teriér. Pamätám si jogurt, ktorý
nevedel ani po dvoch týždňoch pobytu na parapetnej doske, že sa má
pokaziť. Na rovinu: inú možnosť dodávatelia ani nemali, ako sa tváriť,
že sú chytrí podnikatelia. Pravda však bola taká, že jediná chytrá v tej
zasadačke pri rokovaniach som bola ja, pretože som mala moc. To ja som
bola tá, ktorá ich držala za gule a vládla im, ako Iron Lady. A verte
mi, že často sa to inak, ako tvrdou rukou ani nedalo.
Tí ľudia, v
honbe za svojimi finančnými snami “mocných” slovenských dodávateľov s
rozprávkovým životom podnikateľov, ktorým “stojí za chrbtom” Kaufland,
boli často veľmi úskoční. Vôbec, aleže vôbec, majorita z nich v prvých
rokoch nového milénia netušila, o čo sa v tom obchodnom-reťazcovom
kolotoči, plnom zlomených ľudských osudov hrá v skutočnosti a že niekde
na konci tej hybridnej hry, môže byť kľudne ich život.
Niektorí
boli schopní ma bez mihnutia oka poza chrbát potopiť u vedenia
Kauflandu, keby som sa im snažila pomôcť – čo i len radou, namiesto
tvrdej ruky Kaufland Standard, ktorú som na nich bežne používala. Často
sme o tom s babami debatovali. Nevedeli sme to anti-slovanstvo pochopiť,
keď sme videli, akí boli žhaví obetovať pre záujmy Kauflandu takmer
všetko a obyčajné veci, ako typické slovanské hodnoty zatracovali. Ako
cudzinci vo vlastnej krajine, narodení namiesto pod Slovanskými
Karpatmi, niekde v Jeruzalame.
Ani neviem, kde sa stále brali –
dvadsať firiem za rok skrachovalo a tridsať nových prišlo. Bol to čas
neskutočných paradoxov: firmy kapali pod silným tlakom reťazcov ako
muchy, jedna za druhou a ja som ich pritom stále mohla žmýkať, pretože
stále ich bolo dosť na to, aby som si medzi nimi vyberala. Proste, bolo
to také obdobie – všetci chceli podnikať a zarábať veľa peňazí. Snívali o
úspechu a bohatstve z rozprávky, ako kedysi Dažbuján. A ja, so svojim
Kaufland Standard – kolektívom sme im ich sny rúcali, ako smrť – ako
Pandrholov kmotor. A pomôcť im, z tohto Kaufland-Muribundusu sa im
nedalo. V tom skutočnom príbehu chýbal totiž schopný Pandrhola ...
Finančné
problémy pod tlakom reťazcov mali naozaj takmer všetci – malí aj
stredne veľkí, slovenskí dodávatelia bez zahraničného kapitálu. Ako tak
sa držali nad vodou väčšie firmy, ktoré mali tradične obľúbený sortiment
a dokázali si pri jednaniach so mnou, udržať lepšiu vyjednávaciu
pozíciu.
Obchodné reťazce neboli jediné, kto sa na týchto supích
hodoch, pomerne naivného, postkomunistického Slovenska hostil. Bežne sa
stávalo, že napr. veľké zahraničné firmy, ktoré dodávali reťazcom
majoritu svojich výrobkov likvidovali slovenských dodávateľov spolu. Keď
nejaký slovenský výrobca vymyslel niečo dobré a dokázal tým konkurovať
nadnárodným korporáciám, tak sa giganti spolčili s reťazcami a
zlikvidovali ho. Dialo sa to tak, že nadnárodné korporácie sa v tichosti
dohodli, znížili cenu svojich výrobkov z rovnakého segmentu, ako boli
produkty úspešného, ale malého, slovenského dodávateľa. Potom stačilo
počkať, dokedy to tento výrobca dokáže znášať a bolo vybavené. Na konci
buď skrachoval – to bol ten jednoduchší prípad, alebo ho skúpili, aj s
jeho výrobou väčšie spoločnosti, za pár grošov. Netrvalo to obvykle
viac, ako rok. Keď drobný podnikateľ skrachoval, giganty svoje ceny opäť
zvýšili a svoje zisky rýchlo dohnali.
Obchodné reťazce to samozrejme milovali, lebo takto sa prirodzeným spôsobom trh riadil sám a ceny produktov sa znižovali samé..
Keď
takéto niečo zažijete na vlastnej koži, časom vám začne byť zle zo
samej seba. Ráno vstanete, pozriete sa do zrkadla a nevyzeráte zrazu až
tak dobre. Auto, ktoré ste si kúpili sa pokazilo, novému bytu v
Bratislave odišla strecha a začal zatekať. A Tissot-y z bieleho zlata s
ciferníkom, vykladaným šesťdesiatimi diamantmi, vám zrazu zovšednejú a
začnú sa vám páčiť obyčajné, česko-slovenské Prim-ky. Problém je, že aj
tie, pod korporátnym tlakom západných značiek medzitým skrachovali a
značku možno kúpil nejaký chytrák zo Západu.
Po troch rokoch
práce nastal čas na rebéliu. Boli sme mladé, dravé, odhodlané a v tom
čase už aj takmer všetkého-schopné. Keď niekto vydrží tri roky robiť to,
čo som robila ja, tak začne byť naozaj otrnulý. Poznali sme Kaufland
Štandardy a všetko to, čo nás Nemci naučili, sme dokázali úplne
prirodzeným, slovanským spôsobom zneužívať proti nim. Boli sme zohratý,
uzavretý tím a rozumeli sme si po pracovenej stránke tak, že stačilo sa
na seba iba pozrieť a vedeli sme, čo má ktorá robiť. Bol to najlepší
tím, v akom som kedy pracovala.
V Kauflande, popri dodávateľských
zmluvách existovali tzv. Všeobecné zmluvné podmienky, ktoré zahŕňali
množstvo pokút, ktoré dodávatelia platili, ako múrovatí. Platili Nemcom
za každú drobnú chybičku, ktorú urobili. Finančný objem, ktorý Kaufland v
tom čase inkasoval od naivných slovenských dodávateľov, ochotných pre
Kaufland aj zomrieť, tvoril položku približne 12% z objemu tržieb. Bol
to okrem zdierania cez marže ďalší obrovský kus finančného žuvanca,
ktorý si Kaufland porcoval ako pytliak ulovenú korisť a ukladal na
svojich účtoch. Ale pre tých, ktorí kvôli reťazcom krachovali, to mohli
byť peniaze, ktoré im dokázali vyrovnávať straty. Stačilo sa začať
manažérsky správať nie v prospech Kauflandu, ale v ich – dodávateľský
prospech.
Kaufland robil kadejaké čudné veci. Nemecký šéf, ktorý
mal na starosti veducich manažérov nákupu bol kamarát s manažérom na
rovnakej pozícii napr. v Tescu, či iných reťazcoch. A keď niektorý,
silnejší slovenský dodávateľ nechcel “poslúchať” a neznižoval ceny
produktov tak, ako by si to Nemci priali, tak sa mu jedného dňa
prihodilo, že reťazce vyhlásili na jeho výrobky akciu a zrazu dostal
obrovskú objednávku na ten istý sortiment z troch-štyroch obchodných
reťazcov naraz, ktorý musel v priebehu týždňa dodať. Neviem ako je to
dnes, ale vtedy takmer žiadny stredne veľký dodávateľ nevyrábal na
sklad, aby dokázal v jeden víkend dodať naraz niekoľkonásobok jeho
výroby. Každému bolo vtedy jasné, že to nezvládne a, že to nakoniec
skončí kolosálnymi pokutami od troch dodávateľov naraz. Ale, to boli
obvykle akcie, ktoré reťazce pripravovali dopredu a my sme o nich
vedeli. Nie priamo samozrejme, lebo priamo by vám nemecký šéf o
kartelovej spolupráci s inými reťazcami nikdy nepovedal, ale v plánoch
sa výrazné zvýšené nákupy objavovali s dostatočným predstihom. Stačilo
sa iba včas “prerieknuť” pred dodávateľom, ten celý týždeň vyrábal na
plné obrátky a problém bol obvykle vyriešený.
Bolo to úžasné,
lebo sa to nedalo odhaliť. Ono totiž, “prasknúť” to mohol hociktorý
manažér – aj z iného reťazca a Nemci neboli v stave zistiť, kto to
urobil. Vždy mi to prešlo. Začala som byť nápadná až časom – po tom, keď
mi moje oddelenie nákupu fungovalo takmer bez problémov a moji
dodávatelia dlhodobejšie vykazovali takmer nulové pokuty. Už vtedy podľa
mňa Nemci šípili, že niekto od nás to hrá viac na slovenskú stranu, ako
na nemeckú. Riešili sme to tak, že občas sme jednoducho niekoho nechali
zahučať – inú možnosť sme nemali. Inak by nám na to rýchlo prišli.
Veľa
ľuďom som takto zachránila veľké peniaze, ktoré by inak skončili v
Nemecku. Bolo totiž viac funkčných spôsobov, ako sa dalo slovenským
dodávateľom pomáhať, aby sa vyhli plánovaným kolíziám obchodných
reťazcov.
Problém bol, že niektorým slovenským podnikateľom sa
takto pomôcť nedalo. Oni boli jednoducho natoľko naivní, že si naozaj
mysleli, že sú podnikatelia.
Našťastie nie všetci boli úplní
idioti a dalo sa im pomôcť. Zašlo to až tak ďaleko, že moje oddelenie
začalo šlapať úplne bezproblémovo a takmer úplne prestalo vykazovať
pokuty. Vtedy už bolo viac menej jasné, že sa niečo na našom oddelení
deje, ale moja práca bola natoľko dobrá, že ma nechceli len tak vyhodiť.
Nemci sú kadečo, iba nie hlupáci, ktorí si nevedia spočítať na prstoch,
čo s kvalitným človekom strácajú a čo získavajú.
Začali ku nám
zrazu chodiť “špióni” z iných oddelení a vypytovať sa. Potom mi
prehodili kolegyne a dosadili do nášho tímu nasadeného človeka. Začali
sa proste diať sračky a bolo jasné, že môj čas sa v Kauflande sa
viacmenej naplnil.
Ale najzaujímavejšie bolo asi to, ako som si
vyberala slovenských podnikateľov, ktorým som chcela pomáhať. Ľudia
boží, to je fakt storka. Ono totiž, každý slovenský podnikateľ je iný.
Niektorých dokážete ohodnotiť okamžite, lebo majú svoju úskočnú povahu
vpísanú v tvári a vynechať ich z mojej sofistikovanej hry, bolo pomerne
jednoduché. Ale boli aj takí, ktorí moju pomoc rozhodne potrebovali, ale
nebola som si istá, nakoľko sa im dá veriť. Používala som na nich
staré, osvedčené nemecké pravidlo: Navodila som v komunikácii situáciu, v
ktorej sa necítili isto a vtedy som im na hulváta povedala lož. Nemci
to používali na testovanie ľudí z okupovaných krajín, ktorých chceli
počas okupácie dosadiť na niektoré riadiace posty a nevedeli, či sú viac
pronemeckí alebo pronárodní. Povedala som im lož v pravú chvíľu
neistoty – obyčajnú, drobnú, nepodstatnú lož. Tí, ktorí boli natoľko
zahľadení do seba, že im bolo prednejšie riešiť či ich neklamem, sa
obvykle chytili, ako prví. Ono totiž, vždy som vymyslela takú lož, ktorú
si poľahky vedeli overiť u cudzieho človeka. A veľa krát to aj urobili.
Tí charakternejší, to nikdy neurobili. Nikdy moje slová nezamenili za
reči cudzieho človeka, ktorého nepoznali – iba preto, že sa im nezdalo
dosť dobré to, čo som pre nich robila ja. O takýchto ľuďom som potom s
istotou vedela, že v kritický okamih pravdepodobne zlyhajú a, že pomáhať
im, si nemôžem dovoliť. V najkritickejší okamih – ak by prišiel, by ma
jednoducho potopili. Podarilo sa mi takýmto spôsobom vyradiť zo svojho
života už veľa ľudí, ktorých spolupráca by ma v budúcnosti ohrozovala.
Odporúčam to vrelo vám všetkým, Občasné vypustenie “balónika malého
klamstva”, vám môže pomôcť zistiť, “kto je kto”.
Nie je to
chvála, ale asi som to robila dobre. Ja som totiž v tom Kauflande
vydržala celých 5 rokov a nakoniec som odišla bez jediného šrámu. A
množstvo miliónov korún, som slovenským podnikateľom, v tej dobe
zachránila. Ale to, čo je na tomto prípehu asi najkrajšie je, že
posledné dva roky práce v Kauflande, som si prácu, vzťahy, vlastne celý
život naozaj užila.
Ten príbeh skončil tak, že jedno ráno som sa
zobudila a povedala som si, že všetky hriechy ktoré som spáchala, som
dostatočne napravila a je čas sa pohnúť ďalej. Prišla som do práce,
odovzdala agendu a kľúče, poverila svojim zastupovaním šikovnú kolegyňu,
vyčerpala si zvyšok dovolenky ktorá mi zostala a viac som sa v
Kauflande na centrále neukázala. A dobre som urobila. Žiadny Nemec za
mnou nikdy neplakal. Ale verte, že pamätajú si ma dodnes všetci.
Skorumpovaná medicína a kolaborujúce úrady – ako sú podvádzaní pacienti a spotrebitelia 1 11/2009 Regina Nowack (preklad z nemčiny ďurino, február 2010, www.auria.sk/blog) 28.02.2010 12:00 Prednedávnom sa na nemeckých stránkach objavila správa Reginy Nowack s horeuvedeným názvom a s podtitulom Ako sú podvádzaní pacienti a spotrebitelia. Táto správa sa na nemeckých internetových stránkach okamžite rozšírila. Myslel som si, že po všetkých tých konšpiračných teóriách (niektoré už nie sú teórie ale realita) nič nové pod slnkom, stále to isté. Nuž, áno aj nie. Čím sa táto správa odlišuje od iných? V prvom rade dôslednosťou. Každé tvrdenie Regina dokladá zdrojom. Ďalej brizanciou. Niektoré veci možno viete, niektoré asi tušíte, no pri niektorých sa vám zatají dych. Jednoducho, s toľkou bezohľadnosťou v otázkach zdravia asi nikto z nás neráta. A žiaľ, sú to veci ktoré sa týkajú každého z nás. Správa je síce šitá...
17. júna 2024 17:25 , Prečítané 190x, popelka , Nezaradené Anketa Slovenka roka je prestížnym projektom, ktorý sa každý rok snaží zviditeľniť ženy a ich prácu v prospech celej spoločnosti. Tak sa pozriem ja osobne na mediálnu oblasť. Jednou z nominovanýmv kategórii Média a komunikácia je redaktorka RTVS Marta Jančkárová. Negatívne skúsenosti s touto moderátorkou som popísala v týchto článkoch: https://popelka.blog.pravda.sk/2024/06/08/marta-janckarova-slovenska-televizia-a-cenzura-v-nej/ https://popelka.blog.pravda.sk/2024/06/09/cenzura-v-rtvs-a-u-janckarovej-nekonci/ https://popelka.blog.pravda.sk/2024/06/10/rtvs-a-mail-poslancom-ohladom-cenzury-v-tejto-institucii/ Ďalšou nominovanou v oblasti Umenie a kultúra je Andrea Coddington, rodená Kozinková. Bohužiaľ aj s touto redaktorkou mám zlé skúsenosti. V roku 2011 pracovala v rádiu VIVA a posielala som im mailom informácie ako polícia utut...
Minister vnútra SR Šutaj-Eštok rozhovore zo dňa 31.7.20024 tvrdil tieto slová: „‚Padni komu padni‘ platí bez výnimky pre všetkých, ale na základe dôkazov a faktov, a nie na domnelých predstavách alebo želaniach politikov,“ doplnil. Ja som si naivne myslela, že tieto slová myslel vážne.... ale vidím v reálnom živote, že asi to myslel len teoreticky. Ja som asi výnimka a keď na nejaký prípad upozorním ja, tak to neplatí? Alebo v mojom prípade ho nezaujímajú žiadne dokazy, ani fakty? V mojom prípade si asi nič nezisťuje, lebo som len obyčajný človek. Keby si zistil fakty, tak by narobil problémy mnohým, ktorí mali konať a nekonali a politikom, ktorí mlčali. Keď sa možu politici a poslanci vyjadrovať k mnohým i menej podstatným témam a riešiť ich verejne, tak by mali verejne otvoriť aj túto tému a pomocť mi. Alebo od toho tam nie sú? Zároveň tým pán minister Šutaj -Eštok pripúšťa, že existujú a existovali tlaky politikov na políciu? Alebo ako to myslel v tom rozhovore? ...
Komentáře
Okomentovat